Programma

Ruimtelijke ontwikkeling

Financiële afwijking

189

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

457

Verkoop Molenvlietweg 22

370

Op 4 augustus 2025 is het terrein aan de Molenvlietweg 22 verkocht voor een bedrag van € 536.000. Van deze opbrengst dient nog een resterende boekwaarde van € 158.000 te worden afgeboekt.

Onderuitputting kapitaallasten 2025

87

Op basis van de in de jaarrekening 2024 berekende boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. De rekenrente is voor 2025 gelijk gebleven op 0,1%. Het resultaat van de totale actualisatie bedraagt € 534.600. Van dit bedrag wordt in totaal € 330.200 toegevoegd aan de reserve buitenruimte. Een bedrag van € 4.600 wordt minder onttrokken aan de reserve dekking kapitaallasten. Een bedrag van € 71.100 wordt minder onttrokken aan de egalisatiereserves (riolering € 41.800 en begraafplaats € 29.300). Een bedrag van per saldo € 128.700 over het totaal van de programmabegroting, komt ten gunste van het resultaat 2025.

2.2 Parkeren

-20

Automatiseren vergunningen snelvaren en ontheffingen blauwe zones

-20

De processen voor het verlenen van ontheffingen voor de blauwe zone in Aalsmeer en de vergunningen voor snelvaren in Aalsmeer zijn momenteel een handmatig proces. De kosten voor het automatiseren bedragen eenmalig € 25.000. Vanaf 2026 is er structureel een voordeel, deze zal worden meegenomen bij de Kadernota 2027.

8.1 Ruimte en leefomgeving

-180

Integrale aanpak Hornmeer

80

In de 2e bestuursrapportage 2024 is het budget integrale aanpak Hornmeer doorgeschoven naar 2025. Dit budget valt vrij omdat eerst gestart is met het in kaart brengen van de organisatiegraad van de Hornmeer, voordat met de integrale aanpak kan worden gestart.

Nadeelcompensatie (voorheen Planschade) projecten Oosteinderweg en Polderzoom

-13

De kosten voor advies en tegemoetkoming planschade voor de projecten Oosteinderweg en Polderzoom zijn € 53.000. Voor de Oosteinderweg is een vergoeding ontvangen van € 40.000. De begroting wordt aangepast aan de realisatie.

Omgevingsvergunningen

-110

De verwachte legesinkomsten zijn € 353.000 lager dan begroot, de benodigde capaciteit voor grote projecten is € 176.000. Per saldo € 178.000 tekort op taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving en taakveld 8.3 Wonen en bouwen.
Voor de grote vergunningen wordt in 2025 een tekort van € 286.000 verwacht ten opzichte van de begroting. Dit tekort is het gevolg van een lager aantal aanvragen. In de begroting is uitgegaan van 26 projecten, terwijl op basis van de huidige inzichten 20 projecten realistisch zijn. Hoewel het aantal aanvragen lager ligt, is de gemiddelde opbrengst per aanvraag circa € 10.000 hoger dan begroot. Dit biedt enige compensatie, maar is onvoldoende om het lagere volume volledig op te vangen. Het lagere aantal aanvragen wordt mede veroorzaakt door een afwijkend verloop in de fasering van facilitaire projecten. Daarnaast blijkt in de praktijk dat het tempo van uitvoering anders ligt dan eerder ingeschat, wat direct invloed heeft op het moment van legesinning.
Voor de overige leges wordt in 2025 een tekort van € 67.000 verwacht. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door een te hoge inschatting van het aantal aanvragen voor BOPA/TAM-vergunningen, wat resulteert in een negatieve afwijking van € 110.000. Daartegenover staat dat de gemiddelde opbrengst van kleinere vergunningen ongeveer € 500 hoger ligt dan begroot, wat het totale tekort enigszins dempt.
De terugloop in het aantal aanvragen voor BOPA/TAM en middelgrote projecten sluit aan bij landelijke trends. In veel regio’s worden aanvragen niet ingediend vanwege een tekort aan personeel bij bouwkundige bureaus, aannemers, tekenaars en met name kwaliteitsborgers. Dit heeft directe gevolgen voor projecten zoals grondgebonden woningen die onder categorie 1 vallen en waarvoor een kwaliteitsborger vereist is. Door deze capaciteitsproblemen blijven aanvragen uit, wat een nadelig effect heeft op de legesinkomsten.
Door minder aanvragen/verleningen wordt de benodigde capaciteit neerwaarts bijgesteld met € 176.000.

Meicirculaire 2025

-137

De uitkomsten van de meicirculaire 2025 zijn toegelicht in een raadsbrief d.d. 18 juni 2025 (raadsagenda 3 juli) en voor 2026 en verder meegenomen in van de begroting 2026. In deze 2e bestuursrapportage zijn de effecten voor 2025 meegenomen.

8.3 Wonen en bouwen

-68

Omgevingsvergunningen

-68

De verwachte legesinkomsten zijn € 353.000 lager dan begroot, de benodigde capaciteit voor grote projecten is € 176.000. Per saldo € 178.000 tekort op taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving en taakveld 8.3 Wonen en bouwen.
Voor de grote vergunningen wordt in 2025 een tekort van € 286.000 verwacht ten opzichte van de begroting. Dit tekort is het gevolg van een lager aantal aanvragen. In de begroting is uitgegaan van 26 projecten, terwijl op basis van de huidige inzichten 20 projecten realistisch zijn. Hoewel het aantal aanvragen lager ligt, is de gemiddelde opbrengst per aanvraag circa € 10.000 hoger dan begroot. Dit biedt enige compensatie, maar is onvoldoende om het lagere volume volledig op te vangen. Het lagere aantal aanvragen wordt mede veroorzaakt door een afwijkend verloop in de fasering van facilitaire projecten. Daarnaast blijkt in de praktijk dat het tempo van uitvoering anders ligt dan eerder ingeschat, wat direct invloed heeft op het moment van legesinning.
Voor de overige leges wordt in 2025 een tekort van € 67.000 verwacht. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door een te hoge inschatting van het aantal aanvragen voor BOPA/TAM-vergunningen, wat resulteert in een negatieve afwijking van € 110.000. Daartegenover staat dat de gemiddelde opbrengst van kleinere vergunningen ongeveer € 500 hoger ligt dan begroot, wat het totale tekort enigszins dempt.
De terugloop in het aantal aanvragen voor BOPA/TAM en middelgrote projecten sluit aan bij landelijke trends. In veel regio’s worden aanvragen niet ingediend vanwege een tekort aan personeel bij bouwkundige bureaus, aannemers, tekenaars en met name kwaliteitsborgers. Dit heeft directe gevolgen voor projecten zoals grondgebonden woningen die onder categorie 1 vallen en waarvoor een kwaliteitsborger vereist is. Door deze capaciteitsproblemen blijven aanvragen uit, wat een nadelig effect heeft op de legesinkomsten.
Door minder aanvragen/verleningen wordt de benodigde capaciteit neerwaarts bijgesteld met € 176.000.

Begrotingsrechtmatigheid

213

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-37

Actualisatie pandenbegroting

18

Jaarlijks worden de begrotingskaders van de vastgoedportefeuille geactualiseerd op basis van de actuele pandenbegroting. Zowel de huuropbrengsten als de onderhoudskosten worden aangepast op basis van de laatste ramingen.

Buurthuis Het Middelpunt (CUP eenzaamheid)

-55

OOm de noodzakelijke renovatie van het buurthuis Het Middelpunt veilig en bruikbaar te maken is € 55.000 nodig, welke gedekt wordt uit het beschikbare budget eenzaamheid (CUP). De jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten worden geschat op € 2.500 tot € 5.500 en zijn opgenomen in de gemeentelijke pandenbegroting. Het buurthuis Middelpunt wordt toegevoegd aan de vastgoedportefeuille en wordt door toepassing van dagelijks onderhoud in stand gehouden. Op 26 augustus bent u hierover met een raadsbrief geïnformeerd.

Roerdomplaan Start Bouw Impuls (SBI)-subsidie als gemeentelijke subsidie naar Eigen Haard en Jasmijn B.V.

0

Het project Roerdomplaan bestaat uit 48 appartementen, waarvan 30 sociale huurwoningen en 18 middeldure huurwoningen. Het project wordt gerealiseerd door Jasmijn B.V. Van de 30 sociale huurwoningen worden 28 eigendom van Woningstichting Eigen Haard (EH).
Door gestegen bouwkosten en rentepercentages heeft het project vertraging opgelopen. De gemeente Aalsmeer heeft in dit kader een Start Bouw Impuls (SBI)-subsidie ontvangen van het Rijk. Deze SBI-gelden worden in de vorm van een gemeentelijke subsidie doorgezet aan EH en Jasmijn B.V.

8.1 Ruimte en leefomgeving

250

Datacenter Aalsmeer

0

Voor het opstellen van een anterieure overeenkomst met kostenverhaal en het juridische begeleiden van de onderhandelingen/contractbesprekingen Datacenter Aalsmeer is externe expertise noodzakelijk.
Het datacenter kan niet worden gerealiseerd op grond van de vigerende planologische functie. Een wijziging van het Omgevingsplan danwel een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is vereist.
De kosten en opbrengsten hiervan worden met deze wijziging in de begroting opgenomen.

Vormen bestemmingseserve Schuifpuzzel Kudelstaart

250

Op 27 maart jl. heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie Kudelstaart vastgesteld. Voor een verdere programmatische dan wel projectmatige uitwerking van de geformuleerde ambities is in de Kadernota 2026 een bestemmingsreserve gevormd. Voor de vertaling van de gebiedsvisie en het starten met onderzoek naar de ruimtelijke mogelijkheden in Kudelstaart is het totale budget gefaseerd opgenomen; € 50.000 in 2025, € 125.000 in 2026 en € 125.000 in 2027. Deze begrotingswijziging betreft de storting van € 250.000 in de reserve Schuifpuzzel Kudelstaart en de onttrekkingen in 2025, 2026 en 2027 aan deze bestemmingsreserve conform het genomen besluit uit de Kadernota.

Grondexploitaties (MPG)

-417

8.1 Ruimte en leefomgeving

-234

De Tuinen van Aalsmeer - Polderzoomfase 2 (fac)

-101

Voor een particuliere ontwikkeling is in 2023 een omgevingsvergunning verleend zonder het vorderen van een kostenbijdrage. Dit is achteraf gecorrigeerd via een vaststellingsovereenkomst. De overeengekomen bijdrage is echter lager (€ 99.400) dan oorspronkelijk geraamd. Dit leidt tot een verslechtering van het projectresultaat en een aanvullende storting in de verliesvoorziening (€ 100.500).

Westeinderhage (fac)

-119

De aanvraag voor de omgevingsvergunning van fase 2 is uitgesteld tot 2026. Hiermee schuift de gerelateerde exploitatiebijdrage (€ 116.100) door naar 2026 alsook de kostenbijdrage voor bovenwijkse voorzieningen die gekoppeld is aan de aanvraag van de vergunning. Het projectresultaat verslechterd met € 3.100 door kostenstijgingen in 2026. De verliesvoorziening facilitaire projecten wordt opgehoogd met € 3.100.

Aalsmeerderweg 55-57 (fac)

-3

In juli 2025 is een overeenkomst tot kostenverhaal Aalsmeerderweg 55-57 door partijen getekend. Dit resulteert in extra plankosten in 2025 (€ 23.300) en extra exploitatiebijdrage (€ 77.800) die inmiddels is ontvangen. Het projectresultaat verslechterd met € 3.400 door kostenstijgingen in 2026. De verliesvoorziening facilitaire projecten wordt opgehoogd met € 3.400.

Hornweg 240-244 (fac)

-11

De begrote kosten en opbrengsten 2025 voor de Hornweg 240-244 (fac) worden doorgeschoven naar 2026. Het initiatief wordt naar aanleiding van de actualisatie provinciale Omgevingsverordening mogelijk opnieuw in procedure gebracht. Het projectresultaat verslechterd met € 2.000 door kostenstijgingen in 2026. De verliesvoorziening facilitaire projecten wordt opgehoogd met € 2.000. Aan de reserve bovenwijkse voorzieningen wordt € 9.000 toegevoegd.

Legmeerdijk 326 (fac)

0

Legmeerdijk 326 is een nieuwe facilitaire grondexploitatie. In 2025 is met de initiatiefnemer een Project Start Uitvoering-brief overeengekomen. De exploitatiebijdrage (€ 72.900) is inmiddels ontvangen.

Ophelialaan 90A (fac)

0

Ophelialaan 90A is een nieuwe facilitaire grondexploitatie. In 2025 is met de initiatiefnemer een Project Start Uitvoering-brief overeengekomen. De exploitatiebijdrage (€ 60.400) is inmiddels ontvangen.

Oosteinderweg 315 (fac)

0

Oosteinderweg 315 is een nieuw facilitair project. In maart 2025 is een overeenkomst tot kosten-verhaal door partijen ondertekend. De exploitatiebijdrage (€ 37.200) is inmiddels ontvangen.

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

-183

De Hoeksteen - Hornmeer Ophelialaan Thijsselaan (bie)

-191

De voorwaarden voor de tender zijn dit jaar nader uitgewerkt. Hieruit volgt dat een deel van de uitvoeringskosten door de gemeente wordt gemaakt, en een ander deel door de ontwikkelaar. Door de complexiteit van de opgave worden de bouwrijp werkzaamheden doorgeschoven naar 2026 (€ 462.700). Uit de tender volgt ook dat levering van de grond pas plaatsvindt nadat het bouwplan is uitgewerkt en goedgekeurd. De opbrengsten (€ 2,1 miljoen) zijn daarom ook doorgeschoven. De geraamde resultaatneming (€ 191.200) schuift hiermee ook door.

De Tuinen van Aalsmeer - Zwarteweg (bie)

0

Vanwege het stilleggen van de ontwikkeling aan de Zwarteweg wordt het geraamde budget (€ 35.000) voor de inzet van externe deskundigheid/plankosten met één jaar doorgeschoven.

Bilderdammerweg 6-30 (bie)

8

De sloopwerkzaamheden zijn afgerond en voordeliger (€ 104.300) uitgevallen dan geraamd. De bouwrijp maak werkzaamheden (€ 80.000) schuiven door naar 2026. De wijzigingen hebben een klein voordelig effect op het projectresultaat (€ 8.000).

Mutaties reserve

65

Onderuitputting kapitaallasten 2025

-1

Vormen bestemmingseserve Schuifpuzzel Kudelstaart

-250

Westeinderhage (fac)

116

Hornweg 240-244 (fac)

9

De Hoeksteen - Hornmeer Ophelialaan Thijsselaan (bie)

191

Deze pagina is gebouwd op 11/06/2025 07:49:44 met de export van 11/06/2025 07:41:08