In deze paragraaf gaan we in op een aantal onderwerpen die elders in deze bestuursrapportage nog geen plek hebben gekregen, maar waarover wij u wil graag willen informeren.
Doelmatigheid en doeltreffendheidsonderzoeken
In 2025 zijn de volgende onderwerpen het doel van het doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek:
- Evaluatie mantelzorg
- Benchmarkonderzoek naar de kosten van de uitvoeringsorganisatie AA
Over de uitkomsten van de evaluatie mantelzorg bent u 24 juni 2025 geïnformeerd. Het benchmarkonderzoek is nog niet afgerond. Zodra de uitkomsten daarvan bekend zijn wordt u geïnformeerd.
Uitvoeringsprogramma ICT 2027 -2030
In de 2e tijdvakrapportage van de gemeente Amstelveen is gemeld dat uit het Uitvoeringsplan ICT 2025 wordt € 1,5 miljoen gefaseerd. Hiervan gaat € 0,5 miljoen in 2025 naar de egalisatiereserve samenwerking Amstelveen/Aalsmeer en het restant komt in 2027 ten gunste van de reserve "Uitvoeringsprogramma ICT". Dit budget is een reservering voor het nog in te richten ICT Uitvoeringsplan 2027-2030. In het raadsvoorstel programmabegroting 2026 gemeente Aalsmeer is over dit uitvoeringsplan al een vooraankondiging opgenomen. Op een later moment komen wij hierop terug.
Energielasten
Sinds januari 2025 wordt een groot deel van de elektra-aansluitingen geregeld via een marktplaatsconstructie waarbij we direct energie afnemen van producenten van duurzame energie. Zo ook de aansluitingen Openbare Verlichting. Tot op heden betalen we een voorschot vier maanden vooruit. Bij de maandafrekening wordt het daadwerkelijke verbruik afgerekend. Dit geeft echter een verkeerd beeld in het uitgavenpatroon. Er zijn gesprekken gaande met de aanbieder van de marktplaatsconstructie om het voorschot terug te brengen naar één tot twee maanden.
Ombuigingen
In maart 2023 is opdracht gegeven aan de AA-organisatie om te komen met ombuigingsvoorstellen, waarna met het vaststellen van de programmabegroting 2024 gevraagd is om deze verder uit te werken. Bij de behandeling van de Kadernota 2025 zijn de (aanvullende) ombuigingsvoorstellen (ter dekking vanaf 2025) meerjarig vastgesteld.
Met deze 2e bestuursrapportage lichten wij afwijkingen aan op de vastgelegde ombuigingen.
Besparen op subsidiebeleid: bezuiniging 2027 uitgesteld
Van deze stelpost is concreet € 100.000 structureel ingevuld door een bezuiniging bij de Stichting gro up Buurtwerk vanaf 2026 en verder. Voor 2027 is bij de kadernota 2026 € 100.000 aan bezuiniging teruggedraaid voor 2027 met het oog op de nieuwe verordening. Voor 2028 en verder worden tegen die tijd de opties voor aanvullende bezuinigingen voorgedragen.
Uitbreiden digitaal nachtregister: 2025 niet gehaald
Met het invoeren van het digitaal nachtregister Aalsmeer voor particuliere toeristische verhuur was in eerste instantie uitgegaan van een hogere opbrengst toeristenbelasting van € 100.000. Dit was gebaseerd op 35.000 overnachtingen en invoering van de aangepaste huisvestingsverordening in 2025. De noodzakelijke aanpassing van de Huisvestingsverordening wordt pas eind dit jaar gerealiseerd, waardoor oplegging van de belasting in 2025 nog niet mogelijk is. Daarnaast heeft nader onderzoek uitgewezen dat begrote aantal extra overnachtingen twijfelachtig is. Indien zowel het digitale nachtregister voor particuliere toeristische verhuur als doorlopende handhaving wordt gerealiseerd is het echter niet onmogelijk dat de extra inkomsten op termijn wel realiseerbaar zijn.
Areaal winkelcentra beeldkwaliteit verlagen van A naar B: financieel effect valt tegen
Op basis van de nieuwste areaal gegevens is een nauwkeurige berekening van het ombuigingsvoorstel kwaliteitsverlaging van winkelcentra gemaakt. Hieruit is gebleken dat het financiële effect veel lager is dan het voorstel uit de Kadernota 2025. Gezien de nadelige effecten op de beeldkwaliteit in de buitenruimte wordt de uitvoering van het ombuigingsvoorstel daarom ingetrokken. De eerder vastgestelde beeldkwaliteitscriteria blijven daarmee intact (A in plaats van B voor winkelcentra, parken en recreatiegebieden). Een andere invulling van deze ombuigingsmaatregel betrekken wij bij de op te stellen uitvoeringsscenario's.