Programma

Openbare ruimte

Financiële afwijking

74

2.1 Verkeer en vervoer

271

Bereikbaarheidsregisseur 2025 uit begroting

45

In de begroting van Aalsmeer is voor 2025 een bedrag van € 45.000 opgenomen voor 0,33 fte bereikbaarheidsregisseur. Deze inzet wordt volledig binnen de bestaande formatie opgevangen, waardoor er geen externe kosten tegenover staan.

Bijstelling budgetten 2025 DVO 2 De Meerlanden i.v.m. areaaluitbreiding

-44

Begin 2025 is inzet gepleegd om de arealen voor Aalsmeer in het beheersysteem op orde te brengen en te controleren op basis van de BGT. Er hebben vele mutaties in het beheersysteem plaatsgevonden en inmiddels is het beheersysteem op een acceptabel niveau.
De jaaropdrachten die aan De Meerlanden zijn verstrekt waren tot nu toe grotendeels gebaseerd op het areaal uit het jaar 2021 voorzien van de jaarlijkse inflatiecorrectie en losse opdrachten op basis van de grote projecten die zijn overgedragen vanuit de projecten naar beheer. In eerdere P&C documenten is een winstwaarschuwing hiervoor afgegeven. De areaalwijzigingen bij o.a. groen zijn fors met als grootste afwijkingen: bermen + 92%, gazon +10%, bosplantsoen + 40%, heesters + 34%. De totale impact van de areaalwijziging ten opzichte van de bestaande begroting is € 243.000 (waarvan € 43.400 op taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, € 195.800 op taakveld 5.7 Openbare ruimte en € 4.100 op taakveld 7.4 Milieubeleid).
In de 1e bestuursrapportage 2025 is de begroting 2025 voor het effect van de jaarlijkse inflatiecorrectie en de losse opdrachten aangepast.

Onderuitputting kapitaallasten 2025

269

Op basis van de in de jaarrekening 2024 berekende boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. De rekenrente is voor 2025 gelijk gebleven op 0,1%. Het resultaat van de totale actualisatie bedraagt € 534.600. Van dit bedrag wordt in totaal € 330.200 toegevoegd aan de reserve buitenruimte. Een bedrag van € 4.600 wordt minder onttrokken aan de reserve dekking kapitaallasten. Een bedrag van € 71.100 wordt minder onttrokken aan de egalisatiereserves (riolering € 41.800 en begraafplaats € 29.300). Een bedrag van per saldo € 128.700 over het totaal van de programmabegroting, komt ten gunste van het resultaat 2025.

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-193

Automatiseren vergunningen snelvaren en ontheffingen blauwe zones

-6

De processen voor het verlenen van ontheffingen voor de blauwe zone in Aalsmeer en de vergunningen voor snelvaren in Aalsmeer zijn momenteel een handmatig proces. De kosten voor het automatiseren bedragen eenmalig € 25.000. Vanaf 2026 is er structureel een voordeel, deze zal worden meegenomen bij de Kadernota 2027.

Westeinderscheg (CUP)

78

De provinciale uitvoeringsregeling voor de Westeinderscheg is in 2024 gestopt, hierdoor zijn minder projecten voorbereid en uitgevoerd. Wel is gewerkt aan een uitvoeringsprogramma Westeinderscheg, waarin grotere projecten/programma’s in Aalsmeer zijn opgenomen. Inzet is voor dit uitvoeringsprogramma cofinanciering te vinden. Het budget 2025 voor Westeinderscheg valt vrij ten gunste van de algemene middelen.

Westeinderscheg gebiedscoördinator

114

In de periode 2023-2024 is gebruik gemaakt van de inschakeling van een gebiedscoördinator. In deze periode is geïnventariseerd wat de toekomstplannen van de kwekers zijn. Ook is voorlichting gegeven aan kwekers over de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling. Met een paar kwekers en/of gebiedseigenaren zijn eerste ideeën voor gebiedsontwikkeling besproken. Deze ideeën zijn helaas niet omgezet tot een initiatief dat passend is binnen de structuurvisie Bovenlanden Oosteinderweg.  Wel is een initiatief voor de omzetting van oud glas naar extensief recreatief verblijf aan de Oosteinderweg door het college als wenselijk beoordeeld. De realisatie van dit project kan mogelijk een voorbeeld zijn voor verdere ontwikkelingen in het gebied. De inzet van een gebiedscoördinator is niet meer opportuun en daarom valt het begrote bedrag voor de gebiedscoördinator in 2025 vrij.

Bijstelling budgetten 2025 DVO 2 De Meerlanden i.v.m. areaaluitbreiding

-196

Begin 2025 is inzet gepleegd om de arealen voor Aalsmeer in het beheersysteem op orde te brengen en te controleren op basis van de BGT. Er hebben vele mutaties in het beheersysteem plaatsgevonden en inmiddels is het beheersysteem op een acceptabel niveau.
De jaaropdrachten die aan De Meerlanden zijn verstrekt waren tot nu toe grotendeels gebaseerd op het areaal uit het jaar 2021 voorzien van de jaarlijkse inflatiecorrectie en losse opdrachten op basis van de grote projecten die zijn overgedragen vanuit de projecten naar beheer. In eerdere P&C documenten is een winstwaarschuwing hiervoor afgegeven. De areaalwijzigingen bij o.a. groen zijn fors met als grootste afwijkingen: bermen + 92%, gazon +10%, bosplantsoen + 40%, heesters + 34%. De totale impact van de areaalwijziging ten opzichte van de bestaande begroting is € 243.000 (waarvan € 43.400 op taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, € 195.800 op taakveld 5.7 Openbare ruimte en € 4.100 op taakveld 7.4 Milieubeleid).
In de 1e bestuursrapportage 2025 is de begroting 2025 voor het effect van de jaarlijkse inflatiecorrectie en de losse opdrachten aangepast.

Bijstelling budget 2025 bermbeheer als gevolg van aanbesteding.

-226

Het contract voor bermbeheer (onderdeel van DVO2 De Meerlanden) is opnieuw aanbesteed, omdat de vorige aannemer afzag van verlenging. Door capaciteitsgebrek en ongunstige marktomstandigheden is de uitkomst van deze aanbesteding met slechts één inschrijver financieel nadelig (€ 226.000 hogere kosten). Juridisch is de gemeente aan deze meerkosten gehouden.

Onderuitputting kapitaallasten 2025

43

Op basis van de in de jaarrekening 2024 berekende boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. De rekenrente is voor 2025 gelijk gebleven op 0,1%. Het resultaat van de totale actualisatie bedraagt € 534.600. Van dit bedrag wordt in totaal € 330.200 toegevoegd aan de reserve buitenruimte. Een bedrag van € 4.600 wordt minder onttrokken aan de reserve dekking kapitaallasten. Een bedrag van € 71.100 wordt minder onttrokken aan de egalisatiereserves (riolering € 41.800 en begraafplaats € 29.300). Een bedrag van per saldo € 128.700 over het totaal van de programmabegroting, komt ten gunste van het resultaat 2025.

7.2 Riolering

0

Bijstellen budget onderhoud en beheer gemalen

0

Uit het jaarrekeningresultaat 2024 blijkt dat € 90.000 voldoende budget is voor uitbesteed werk onderhoud en beheer van gemalen. Het verschil (€ 35.700) wordt toegevoegd aan de voorziening. In de tariefsbepaling 2026 is de actualisatie van de kosten meegenomen.

Bijstellen budget oninbare vorderingen afval en riool

0

We verlagen de budgetten voor de oninbare vorderingen van afval en riool naar het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. Het verschil (€ 31.200) wordt toegevoegd aan de voorziening. In de tariefsbepaling 2026 is de actualisatie van de kosten meegenomen.

Aframen budget onderhoud/beheer straatkolken

0

De werkzaamheden voor het onderhoud en beheer van de straatkolken worden niet uitgevoerd worden op basis van realisatie bijgesteld. Het verschil (€ 17.400) wordt toegevoegd aan de voorziening. In de tariefsbepaling 2026 is de actualisatie van de kosten meegenomen.

Onderuitputting kapitaallasten 2025

0

Op basis van de in de jaarrekening 2024 berekende boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. De rekenrente is voor 2025 gelijk gebleven op 0,1%. Het resultaat van de totale actualisatie bedraagt € 534.600. Van dit bedrag wordt in totaal € 330.200 toegevoegd aan de reserve buitenruimte. Een bedrag van € 4.600 wordt minder onttrokken aan de reserve dekking kapitaallasten. Een bedrag van € 71.100 wordt minder onttrokken aan de egalisatiereserves (riolering € 41.800 en begraafplaats € 29.300). Een bedrag van per saldo € 128.700 over het totaal van de programmabegroting, komt ten gunste van het resultaat 2025.

7.3 Afval

0

Verhoging inkomsten afval naar prognose

0

Uit de realisatie blijkt dat de inkomsten (€ 45.800) hoger uitvallen dan begroting. In afgelopen jaren hebben we gezien dat deze cijfers niet veel meer veranderen in het laatste kwartaal, dus wordt de begroting hierbij naar prognose bijgesteld. Dit resulteert in een toevoeging aan de voorziening afvalstoffenheffing.

Bijstellen budget afvaltransport en -verwerking

0

Uit het resultaat van de jaarrekening 2024 blijkt dat € 100.000 voldoende budget is voor de afvaltransport en -verwerking. Het verschil (€ 60.500) wordt toegevoegd aan de voorziening. In de tariefsbepaling 2026 is de actualisatie van de kosten meegenomen.

Bijstellen budget oninbare vorderingen afval en riool

0

We verlagen de budgetten voor de oninbare vorderingen van afval en riool naar het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. Het verschil (€ 31.200) wordt toegevoegd aan de voorziening. In de tariefsbepaling 2026 is de actualisatie van de kosten meegenomen.

7.4 Milieubeheer

-4

Geen warmteadviseur in 2025

0

De functie van Warmteadviseur bleek in de praktijk moeilijk te werven. Ondanks inspanningen is het niet gelukt om geschikte kandidaten aan te trekken. Van verdere invulling van deze functie in 2025 wordt afgezien en het bijbehorende budget met € 136.000 afgeraamd. De vrijkomende middelen worden toegevoegd aan de resterende CDOKE middelen.

Uitbreiding Accountmanager Servicepunt Energieadvies 2025

0

De energietransitie vraagt om versnelling en intensivering van lokale ondersteuning aan inwoners en bedrijven. Het Servicepunt Energieadvies speelt hierin een cruciale rol door onafhankelijk advies te bieden over verduurzaming. De huidige capaciteit van het accountmanagement is onvoldoende om aan de groeiende vraag te voldoen.
De functie van accountmanager bij het Servicepunt Energieadvies wordt daarom uitgebreid. De dekking (€ 30.000) wordt gerealiseerd uit de Rijksmiddelen die beschikbaar zijn gesteld via het CDOKE-programma.

Bijstelling budgetten 2025 DVO 2 De Meerlanden i.v.m. areaaluitbreiding

-4

Begin 2025 is inzet gepleegd om de arealen voor Aalsmeer in het beheersysteem op orde te brengen en te controleren op basis van de BGT. Er hebben vele mutaties in het beheersysteem plaatsgevonden en inmiddels is het beheersysteem op een acceptabel niveau.
De jaaropdrachten die aan De Meerlanden zijn verstrekt waren tot nu toe grotendeels gebaseerd op het areaal uit het jaar 2021 voorzien van de jaarlijkse inflatiecorrectie en losse opdrachten op basis van de grote projecten die zijn overgedragen vanuit de projecten naar beheer. In eerdere P&C documenten is een winstwaarschuwing hiervoor afgegeven. De areaalwijzigingen bij o.a. groen zijn fors met als grootste afwijkingen: bermen + 92%, gazon +10%, bosplantsoen + 40%, heesters + 34%. De totale impact van de areaalwijziging ten opzichte van de bestaande begroting is € 243.000 (waarvan € 43.400 op taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, € 195.800 op taakveld 5.7 Openbare ruimte en € 4.100 op taakveld 7.4 Milieubeleid).
In de 1e bestuursrapportage 2025 is de begroting 2025 voor het effect van de jaarlijkse inflatiecorrectie en de losse opdrachten aangepast.

7.5 Begraafplaatsen

0

Onderuitputting kapitaallasten 2025

0

Op basis van de in de jaarrekening 2024 berekende boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. De rekenrente is voor 2025 gelijk gebleven op 0,1%. Het resultaat van de totale actualisatie bedraagt € 534.600. Van dit bedrag wordt in totaal € 330.200 toegevoegd aan de reserve buitenruimte. Een bedrag van € 4.600 wordt minder onttrokken aan de reserve dekking kapitaallasten. Een bedrag van € 71.100 wordt minder onttrokken aan de egalisatiereserves (riolering € 41.800 en begraafplaats € 29.300). Een bedrag van per saldo € 128.700 over het totaal van de programmabegroting, komt ten gunste van het resultaat 2025.

Begrotingsrechtmatigheid

-1

7.2 Riolering

0

IV3 correctie mutatie voorziening

0

Volgens de IV3 regelgeving mag er geen negatieve inkomst staan op de baten. Dat wordt met deze budgetneutrale wijziging gecorrigeerd naar uitgaven.

7.4 Milieubeheer

0

Terugbetaling onderzoeks- en uitvoeringskosten 2024

0

De onderzoeks- en uitvoeringskosten voor energietransitie die via de limitatieve lijst aan Aalsmeer zijn doorbelast worden terugbetaald.. Reden hiervoor is dat deze kosten rechtstreeks door Aalsmeer zijn voldaan en niet via de AA-organisatie zijn gefinancierd. Hierdoor is sprake van een dubbele verwerking die met deze correctie wordt rechtgezet. De vrijkomende middelen worden toegevoegd aan de resterende CDOKE middelen.

Inhuur adviseur Duurzaamheid -Duurzaamheidsagenda 2025

0

Voor de versterking van het duurzaamheidsbeleid binnen onze organisatie wordt voorgesteld om een externe adviseur duurzaamheid in te huren. De adviseur is gedurende 36 uur per week werkzaam in de periode van 12 mei 2025 tot en met 31 december 2025. Dekking van deze kosten vindt plaats uit de CDOKE middelen.

7.5 Begraafplaatsen

-1

Actualisatie pandenbegroting

-1

Jaarlijks worden de begrotingskaders van de vastgoedportefeuille geactualiseerd op basis van de actuele pandenbegroting. Zowel de huuropbrengsten als de onderhoudskosten worden aangepast op basis van de laatste ramingen.

Budgetoverheveling

169

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie

30

Westeinderscheg

30

In 2025 wordt nog € 20.000 ingezet voor village dressing. Voorgesteld wordt de resterende € 30.000 voor Westeinderscheg openluchtrecreatie over te hevelen naar 2026. Dit budget wordt gebruikt voor nader te bepalen projecten om village dressing in Aalsmeer vorm te geven, waarbij o.a. kan worden gedacht aan muurschilderingen, Street art, bloemrijke bermen et cetera en voor onderzoek t.b.v. uitvoering programma Westeinderscheg.

7.4 Milieubeheer

139

Budgetten Klimaat en Duurzaamheid naar 2026

139

Het resterende budget van 2025 (€ 139.000) wordt overgeheveld naar 2026 om te waarborgen dat er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering van zowel het Masterplan Energie als het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid in 2026.

Meerjaren projectenplan Buitenruimte (MPP)

150

2.1 Verkeer en vervoer

150

Actualisatie MPP 2025-2028

150

Het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2025-2028 is op 3 juli 2025 vastgesteld. Bij de 2e bestuursrapportage rapporteert het college over de voortgang van het programma en de benodigde bijstellingen van de begroting. Zie ook paragraaf 4.2. De bestedingsprognose voor 2025 wordt nu bijgesteld van € 15,1 miljoen naar ongeveer € 14,0 miljoen. Hiervan heeft € 0,150 miljoen effect op de exploitatiebudgetten, waarvan het niet bestede gedeelte conform de afspraken wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Buitenruimte, en € 0,957 miljoen op de beschikbaar gestelde kredieten. Bij het opstellen van kostenramingen en planningen kunnen niet alle risico's op voorhand ingecalculeerd worden. Risico's doen zich immers lang niet altijd voor. Diverse omstandigheden kunnen leiden tot bijstelling van de planning. We verwachten dat de werkelijke besteding aan het eind van het jaar lager wordt dan € 14,0 miljoen. Voor diverse projecten is nu echter nog onzeker wat wel en niet uitgegeven in 2025 en welk deel in 2026. Bovendien worden op diverse projecten kleine onderschrijdingen verwacht die nu niet tot bijstelling nopen. Dat alles wordt bij de jaarrekening toegelicht.

Overige investeringen

0

7.5 Begraafplaatsen

0

Materieel begraafplaats

0

De kosten voor de aanschaf van de shovel en grafdelfmachine zijn € 68.000 lager dan begroot. Dit heeft een klein neerwaarts effect op de toekomstige kapitaallasten.

Mutaties reserve

-484

Onderuitputting kapitaallasten 2025

-334

Actualisatie MPP 2025-2028

-150

Deze pagina is gebouwd op 11/06/2025 07:49:44 met de export van 11/06/2025 07:41:08