Financiële afwijking | 181 |
|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -128 |
Spuk Opvang Ontheemden Oekraïne | -200 |
Het werkbudget Oekraïne wordt herschikt op basis van de laatste prognoses. Door een (kleine) vermeerdering van de opvangcapaciteit wordt de rijksbijdrage navenant hoger. Hiernaast zijn de kosten voor diensten en ondersteuning per saldo voor de Gemeentelijke Opvang Oekraïne (GOO) in 2025 lager dan geprognosticeerd. Voor de opvang van de Oekraïners ontvangt de gemeente per saldo € 267.000 meer dan de kosten. Het (positief) verschil wordt net als voorgaande jaren aan het begrotingsresultaat toegevoegd. | |
Combinatiefunctionaris via Brede SPUK GALA | 70 |
Voor het jaar 2025 was er € 70.000 (structureel) begroot voor Combinatiefunctionarissen. De bekostiging van de Combinatiefunctionarissen verloopt tijdelijk via de Brede SPUK GALA. In 2025 valt er daardoor € 70.000 vrij. | |
Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025 | 0 |
De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij in 2025 € 69.100 in voor uitvoeringskosten: € 13.300 voor de Kernorganisatie voor coördinatie en uitvoering van het sportakkoord en € 55.800 aan personele inzet binnen de AA-organisatie. Hiervan wordt € 46.000 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 9.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage en levert daarmee een voordeel op, omdat dit taken betreffen die door reguliere formatie in de AA-organisatie worden uitgevoerd en daarvoor betaalt Aalsmeer al aan Amstelveen (zie de toelichting bij taakvelden 6.91/ 6.92/ 7.1 en 0.4). De uitvoeringskosten bij de AA-organisatie zijn voor coördinatie, versterken van sociale basis, aanpak overgewicht en obesitas én voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start en mentale gezondheid. | |
Inburgering overige kosten | -122 |
De structurele overschrijding van de kosten wordt veroorzaakt doordat het aantal inburgeraars is toegenomen en daarmee het aantal reisbewegingen naar inburgeringsactiviteiten. Jaarlijks worden er inburgeraars geplaatst in de gemeente die vervolgens drie jaar hebben om te voldoen aan hun inburgering en dus drie jaar kosten maken. Daarnaast zijn vorig jaar de reiskosten per dagdeel verhoogd. Daarmee is de gemeentelijke bijdrage aan de reiskosten meer in lijn gebracht met de daadwerkelijke kosten die door de betrokkenen worden gemaakt. Vorig jaar zijn deze hogere kosten gedekt door aanvullende middelen die door het rijk beschikbaar waren gesteld (€ 60.000), die inmiddels zijn komen te vervallen. | |
Wet Kinderopvangtoeslag | 80 |
De gemeente is wettelijk verplicht om een sociaal-medische indicatie (SMI) af te geven voor kinderopvang aan ouders met medische of sociale beperkingen, gecombineerd met de noodzaak om ontwikkelingsachterstanden van het kind te verminderen. In 2023 was er een daling te zien ten opzichte van voorgaande jaren. In 2024 is het aantal aanvragen op hetzelfde niveau als in 2023. Het aantal aanvragen in 2025 lijkt dit jaar iets achter te blijven ten opzichte van 2024. We verwachten dat het budget met € 80.000 structureel verlaagd kan worden. | |
WMO vervoer | 44 |
Op basis van het eerste halfjaar is een prognose gemaakt voor 2025. Het aantal ritten en het aantal reizigers is in het eerste halfjaar gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar 2024. Naar aanleiding van de resultaten over het jaar 2024 is ingeschat dat het aantal inwoners dat gebruik maak van het vervoer zou stijgen met 10%. Deze autonome groei blijkt dus vooralsnog niet zichtbaar waardoor de geraamde post voor autonome groei van € 44.000 niet noodzakelijk is. | |
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo | 60 |
Werkbudget Sociaal Team | 60 |
Het voordeel is ontstaan door een lagere instroom van nieuwe gezinnen. Intensief hulpverleningstraject vrijwillig (IHV) bereidt zich methodisch voor om beter aan te sluiten bij de doelgroep, waarbij gefaseerde ketensamenwerking in het jeugdveiligheidsdomein centraal staat. Een toename van aanmeldingen is te verwachten. Vanaf november is de verwachting dat een nieuwe procesregisseur start, waardoor ruimte ontstaat om nieuwe trajecten op te pakken. Ook personele omstandigheden hebben bijgedragen aan deze onderschrijding, maar inmiddels zijn deze weer opgelost. Bij complexe situaties waarbij dakloosheid speelt, worden kostenbesparende interventies ingezet. Er is nog meer sturing op het nemen van eigen verantwoordelijkheid door en het inzetten op eigen kracht van inwoners. De aard van de problematiek waarvoor dit budget is bedoeld is moeilijk te voorspellen, wat het maken van een betrouwbare inschatting lastig maakt. | |
6.3 Inkomensregelingen | -314 |
BUIG definitief budget 2025 | 107 |
Op 30 september 2025 is door het Ministerie van SZW het zogenoemde “definitieve budget 2025” gepubliceerd. Het Aalsmeerse BUIG-budget 2025 is definitief vastgesteld op €6,5 miljoen. Ten opzichte van de actuele begroting is sprake van een voordeel van afgerond €107.000 in 2025. | |
Minimabeleid | -60 |
In de eerste zeven maanden van 2025 zijn er 608 aanvragen ingediend voor armoede-regelingen in Aalsmeer. Er is sprake van een stijging ten opzichte van voorgaande jaren: 544 aanvragen in 2023 en 465 in 2024. Deze ontwikkeling laat zien dat inwoners de weg naar de gemeente steeds beter weten te vinden en vaker een beroep doen op beschikbare voorzieningen. | |
Aanpassing BUIG 2025 ev raadsvoorstel septembercirculaire 2024 | 28 |
In het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2024 is een doorkijk gegeven op de ontwikkeling van de lasten en baten BUIG naar aanleiding van de brief over het definitief budget 2024 en het voorlopig budget 2025. Deze bijstelling was abusievelijk nog niet in de programmabegroting 2025 verwerkt. Het totaaleffect op het begrotingsresultaat 2025 is € 161.000 voordelig waarvan € 28.000 (voordelig) op taakveld 6.3 Werk en inkomen en € 133.000 vrijvalt uit de stelpost op taakveld 0.8 Algemene lasten en baten. | |
BUIG 2025 | -389 |
Op 30 april 2025 is het nader voorlopige macrobudget BUIG 2025 geactualiseerd voor bijstellingen op de omvang van het macrobudget. Daarnaast is de loonkostensubsidie geactualiseerd op basis van 2024. Het financieel effect is € 388.500 nadelig en is nader toegelicht in de raadsbrief over de meicirculaire d.d. 18 juni 2025. | |
6.4 WSW en beschut werk | -94 |
Meicirculaire 2025 | -94 |
De uitkomsten van de meicirculaire 2025 zijn toegelicht in een raadsbrief d.d. 18 juni 2025 (raadsagenda 3 juli) en voor 2026 en verder meegenomen in van de begroting 2026. In deze 2e bestuursrapportage zijn de effecten voor 2025 meegenomen. | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 5 |
Arbeidsparticipatie resultaat AM Match en bijstelling | 28 |
Het financiële voordeel wordt veroorzaakt door het positieve jaarrekeningresultaat 2024 van AM Match ter grootte van € 77.000. Dit financiële voordeel wordt verlaagd door een interne doorbelasting van de kosten van de arbeidsbemiddeling die wordt uitgevoerd door Werkspirit (€ 23.000 nadelig). Daarnaast is de verwachting dat de kosten voor re-integratie die wordt uitgevoerd door AM match € 26.000 hoger uitkomen dan het bedrag in de begroting. | |
Meicirculaire 2025 | -23 |
De uitkomsten van de meicirculaire 2025 zijn toegelicht in een raadsbrief d.d. 18 juni 2025 (raadsagenda 3 juli) en voor 2026 en verder meegenomen in van de begroting 2026. In deze 2e bestuursrapportage zijn de effecten voor 2025 meegenomen. | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | -147 |
WMO hulpmiddelen | -147 |
Onder hulpmiddelen vallen onder andere de verstrekkingen van rolstoelen, autoaanpassingen, scootmobielen en woningaanpassingen. Op basis van het eerste halfjaar en een inschatting van het 2e halfjaar verwachten we een mogelijk tekort van € 147.000 binnen het taakveld hulpmiddelen. Dit komt door enkele hogere uitgaven voor vervoersvoorzieningen en woonvoorzieningen. | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 75 |
WMO hulp bij de huishouding | 75 |
Op basis van de resultaten over het eerste halfjaar verwachten we een onderschrijding van € 75.000 (3,4% van de geraamde lasten). De vraag naar hulp bij het huishouden is minder sterk gestegen dan geraamd. Bij de begroting is rekening gehouden met een stijging van gemiddeld 10 inwoners, nu geven de prognoses een stijging van 6 inwoners aan. Daarnaast leidt het sinds juni 2024 gehanteerde genormeerde protocol tot lagere gemiddelde kosten per inwoner. Met het protocol kunnen we de ondersteuning beter afstemmen op de persoonlijke situatie. In sommige gevallen leidt dit tot een lagere inzet per cliënt, bijvoorbeeld 15 tot 30 minuten minder per week. | |
6.712 Begeleiding (Wmo) | 75 |
WMO Begeleiding | 75 |
Op basis van de resultaten over het eerste halfjaar is een prognose gemaakt. We verwachten een mogelijk onderschrijding van € 75.000 op begeleiding. Het aantal inwoners dat begeleiding nodig heeft is minder hard gestegen dan verwacht. Bij de 1e bestuursrapportage gingen we uit van een stijging met 16 inwoners terwijl we op basis van het eerste halfjaar lijken uit te komen op een stijging van twee inwoners. De afwikkeling van de kosten over 2024 bleek hoger te zijn dan verwacht (€ 23.000). Hierdoor is het overschot aan het einde van het jaar mogelijk minder hoog. | |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 240 |
WMO Dagbesteding | 240 |
Op basis van de resultaten over het eerste halfjaar is een prognose gemaakt. We verwachten een mogelijke onderschrijding van € 240.000 op dagbesteding. Het aantal inwoners dat gebruik maakt van dagbesteding loopt reeds enkele jaren terug. In 2024 waren er gemiddeld 115 inwoners die hier gebruik van maakte. In het eerste halfjaar van 2025 is het gemiddelde gedaald naar 94. De afrekening over het jaar 2024 bleek € 48.000 lager te zijn dan verwacht. | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 80 |
Jeugdhulp (voordeel) eerdere jaren | 80 |
Er is een voordeel van € 385.000 ontstaan over eerdere jaren op de verschillende taakvelden voor de jeugdhulp. Dit heeft met name te maken met een gezin met een complexe hulpvraag die met terugwerkende kracht is overgeheveld naar een andere gemeente (€ 305.000). Hier is in de uitvoering veel aandacht voor geweest. Ook is er sprake van een voordeel over de zorgkosten 2024 door niet ingediende declaraties over dat jaar (€ 80.000). Het resterende budget wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve sociaal domein. | |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 305 |
Jeugdhulp (voordeel) eerdere jaren | 305 |
Er is een voordeel van € 385.000 ontstaan over eerdere jaren op de verschillende taakvelden voor de jeugdhulp. Dit heeft met name te maken met een gezin met een complexe hulpvraag die met terugwerkende kracht is overgeheveld naar een andere gemeente (€ 305.000). Hier is in de uitvoering veel aandacht voor geweest. Ook is er sprake van een voordeel over de zorgkosten 2024 door niet ingediende declaraties over dat jaar (€ 80.000). Het resterende budget wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve sociaal domein. | |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 5 |
Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025 | 5 |
De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij in 2025 € 69.100 in voor uitvoeringskosten: € 13.300 voor de Kernorganisatie voor coördinatie en uitvoering van het sportakkoord en € 55.800 aan personele inzet binnen de AA-organisatie. Hiervan wordt € 46.000 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 9.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage en levert daarmee een voordeel op, omdat dit taken betreffen die door reguliere formatie in de AA-organisatie worden uitgevoerd en daarvoor betaalt Aalsmeer al aan Amstelveen (zie de toelichting bij taakvelden 6.91/ 6.92/ 7.1 en 0.4). De uitvoeringskosten bij de AA-organisatie zijn voor coördinatie, versterken van sociale basis, aanpak overgewicht en obesitas én voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start en mentale gezondheid. | |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 15 |
Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025 | 15 |
De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij in 2025 € 69.100 in voor uitvoeringskosten: € 13.300 voor de Kernorganisatie voor coördinatie en uitvoering van het sportakkoord en € 55.800 aan personele inzet binnen de AA-organisatie. Hiervan wordt € 46.000 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 9.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage en levert daarmee een voordeel op, omdat dit taken betreffen die door reguliere formatie in de AA-organisatie worden uitgevoerd en daarvoor betaalt Aalsmeer al aan Amstelveen (zie de toelichting bij taakvelden 6.91/ 6.92/ 7.1 en 0.4). De uitvoeringskosten bij de AA-organisatie zijn voor coördinatie, versterken van sociale basis, aanpak overgewicht en obesitas én voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start en mentale gezondheid. | |
7.1 Volksgezondheid | 3 |
Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025 | 3 |
De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij in 2025 € 69.100 in voor uitvoeringskosten: € 13.300 voor de Kernorganisatie voor coördinatie en uitvoering van het sportakkoord en € 55.800 aan personele inzet binnen de AA-organisatie. Hiervan wordt € 46.000 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 9.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage en levert daarmee een voordeel op, omdat dit taken betreffen die door reguliere formatie in de AA-organisatie worden uitgevoerd en daarvoor betaalt Aalsmeer al aan Amstelveen (zie de toelichting bij taakvelden 6.91/ 6.92/ 7.1 en 0.4). De uitvoeringskosten bij de AA-organisatie zijn voor coördinatie, versterken van sociale basis, aanpak overgewicht en obesitas én voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start en mentale gezondheid. | |
Begrotingsrechtmatigheid | -101 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 54 |
Actualisatie pandenbegroting | -1 |
Jaarlijks worden de begrotingskaders van de vastgoedportefeuille geactualiseerd op basis van de actuele pandenbegroting. Zowel de huuropbrengsten als de onderhoudskosten worden aangepast op basis van de laatste ramingen. | |
Publiekscampagne Sociaal Domein | 0 |
In de nota Sociaal Domein is in paragraaf 4.10 besloten tot een publiekscampagne voor het sociaal domein. De uitvoeringskosten (inhuur en directe campagnekosten) worden gedekt binnen het transformatiebudget sociaal domein en SPUK inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (NPO). | |
Buurthuis Het Middelpunt (CUP eenzaamheid) | 55 |
OOm de noodzakelijke renovatie van het buurthuis Het Middelpunt veilig en bruikbaar te maken is € 55.000 nodig, welke gedekt wordt uit het beschikbare budget eenzaamheid (CUP). De jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten worden geschat op € 2.500 tot € 5.500 en zijn opgenomen in de gemeentelijke pandenbegroting. Het buurthuis Middelpunt wordt toegevoegd aan de vastgoedportefeuille en wordt door toepassing van dagelijks onderhoud in stand gehouden. Op 26 augustus bent u hierover met een raadsbrief geïnformeerd. | |
SPUK Inburgering | 0 |
De gemeente ontvangt een SPUK inburgering voor uitvoering van de Wet inburgering 2021. Dit wordt ingezet voor bijvoorbeeld het inkopen van leerroutes, maatschappelijke begeleiding, organiseren van het traject rond de participatieverklaring (PVT) en de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). Het verwachte bedrag aan uitgaven in 2025 is € 188.000 hoger dan in de begroting opgenomen en wordt naar boven bijgesteld. Hiervan is € 30.000 opgenomen op de limitatieve lijst. Zowel de uitgaven als de inkomsten worden verhoogd met € 188.000. | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 |
Wijkregisseur | 0 |
Dit betreft een correctie op de mutatie wijkregisseur uit de 1e bestuursrapportage 2024. Een deel van de middelen uit het CUP dienen overgeheveld te worden naar het jaar 2026 voor de dekking van deze formatie in 2026. Dekking in 2025 vindt plaats binnen het Transformatiebudget Sociaal Domein en de SPUK GALA. | |
Jongerenraad | 0 |
Het door de raad beschikbaar gestelde beschikbare budget voor de jongerenraad is herschikt binnen de begroting naar de juiste taakvelden. | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 51 |
SPUK KOT bijzondere bijstand | 51 |
Als gevolg van de kinderopvangtoeslagenaffaire is door het Rijk gevraagd gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van de affaire. Het Rijk vergoedt de kosten via een regeling Specifieke Uitkering (SPUK). De inwoners die zich hebben gemeld bij het opgerichte steunpunt worden daar waar mogelijk geholpen. Men wordt op vijf leefgebieden ondersteund: wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. De kosten gemaakt voor minimabeleid en bijzondere bijstand worden geschat op € 51.000. | |
6.3 Inkomensregelingen | -51 |
SPUK KOT bijzondere bijstand | -51 |
Als gevolg van de kinderopvangtoeslagenaffaire is door het Rijk gevraagd gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van de affaire. Het Rijk vergoedt de kosten via een regeling Specifieke Uitkering (SPUK). De inwoners die zich hebben gemeld bij het opgerichte steunpunt worden daar waar mogelijk geholpen. Men wordt op vijf leefgebieden ondersteund: wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. De kosten gemaakt voor minimabeleid en bijzondere bijstand worden geschat op € 51.000. | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | -155 |
Bijstelling WMO hulpmiddelen | -155 |
Vlak voor het gereedkomen van de 1e bestuursrapportage is bekend geworden dat de bijstelling in de 1e bestuursrapportage 2025 voor de WMo hulpmiddelen aanvullend met € 155.000 (structureel) dient te worden bijgesteld. Dekking van deze hogere kosten, die het gevolg zijn van loon-prijsindexatie, vindt plaats uit de daarvoor gevormde stelpost. In dit P&C document wordt de budgetneutrale bijstelling verwerkt. | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 100 |
Jeugdbescherming / Jeugdreclassering en Jeugdhulp (neutraal) | 100 |
Er ontstaat een voordeel van € 80.000 op begroting voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Met name doordat er minder gezinnen zijn die een traject bij de jeugdbescherming nodig hebben in het lopende jaar. | |
Doorontwikkeling veiligheids- en jeugdbeschermingsketen | 0 |
De gemeenten Amstelveen en Aalsmeer starten in het najaar van 2025 met een project om de veiligheids-/ jeugdbeschermingsketen door te ontwikkelen in lijn met de uitgangspunten van het toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Hiervoor wordt een projectleider aangesteld die met onze organisatie en onze netwerkpartners een plan maakt en verbeteracties inzet om gezinnen waar onveiligheid speelt sneller en beter te helpen. Gemeente Amsterdam ontvangt hiervoor als centrumgemeenten POK-middelen (voortgekomen uit de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) welke specifiek bedoeld zijn voor het toekomstscenario. Het gaat om € 100.000 per gemeenten per jaar, in de jaren 2025, 2026 en 2027. | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | -225 |
Jeugdbescherming / Jeugdreclassering en Jeugdhulp (neutraal) | -225 |
Er ontstaat een voordeel van € 80.000 op begroting voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Met name doordat er minder gezinnen zijn die een traject bij de jeugdbescherming nodig hebben in het lopende jaar. | |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 180 |
Jeugdbescherming / Jeugdreclassering en Jeugdhulp (neutraal) | 180 |
Er ontstaat een voordeel van € 80.000 op begroting voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Met name doordat er minder gezinnen zijn die een traject bij de jeugdbescherming nodig hebben in het lopende jaar. | |
6.792 PGB Jeugd | -135 |
Jeugdbescherming / Jeugdreclassering en Jeugdhulp (neutraal) | -135 |
Er ontstaat een voordeel van € 80.000 op begroting voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Met name doordat er minder gezinnen zijn die een traject bij de jeugdbescherming nodig hebben in het lopende jaar. | |
6.821 Jeugdbescherming | 80 |
Jeugdbescherming / Jeugdreclassering en Jeugdhulp (neutraal) | 80 |
Er ontstaat een voordeel van € 80.000 op begroting voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Met name doordat er minder gezinnen zijn die een traject bij de jeugdbescherming nodig hebben in het lopende jaar. | |
Budgetoverheveling | 96 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 96 |
Wijkregisseur (CUP) | 56 |
In de Kadernota 2026 is de functie pilot wijkregisseur gecontinueerd tot en met 2026, waarbij rekening gehouden is met een budgetoverheveling uit 2025 om deze functie te bekostigen. Een volgend college kan op basis van de evaluatie sociaal domein een voorstel doen voor continuering vanaf 2027. | |
Mantelzorgbeleid (CUP) | 20 |
Voor 2025 is een bedrag van € 25.000 aan tijdelijke aanvullende middelen beschikbaar gesteld vanuit het College Uitvoeringsprogramma 2022–2026 voor mantelzorgondersteuning. Hiervan wordt in 2025 een bedrag van € 5.000 ingezet voor het uitvoeringsprogramma Mantelzorgbeleid. De resterende € 20.000 wordt overgeheveld naar 2026. Op deze manier is budget beschikbaar voor de dekking van de uitvoering van het plan. | |
1 meting Participatie (CUP) | 20 |
In april 2024 is de Participatievisie vastgesteld. Hierin is opgenomen een meting te gaan doen in 2026, als vervolg op de 0-meting Participatie van 2023. De middelen die bestemd zijn voor deze meting worden vanuit 2025 doorgeschoven naar 2026. | |
Mutaties reserve | -700 |
Jeugdhulp (voordeel) eerdere jaren | -385 |
Arbeidsparticipatie resultaat AM Match en bijstelling | -28 |
WMO Begeleiding | -75 |
WMO Dagbesteding | -240 |
WMO vervoer | -44 |
WMO hulp bij de huishouding | -75 |
WMO hulpmiddelen | 147 |
